tiistai 20. joulukuuta 2016

Dublin on loistava kohde myös joulukuussa!

Dublinissa asuu erittäin hyvä ystäväni, joten olen viimeisten vuosien aikana käynyt Irlannissa kerran jos toisenkin. Tarkkaa lukua en tiedä, mutta reissuja on kertynyt reippaasti yli kymmenen. Matkanteko on tässä vuosien varrella onneksi helpottunut, nyt lensin ensimmäistä kertaa Finnairin suoralla lennolla Dubliniin. Lento kestää kolmisen tuntia.

Irlannissa olen kiertänyt melkein kaikki kolkat, mutta toki vielä on nähtävääkin. Pohjoisessa olen käynyt Belfastissa. Kaupunki valloitti sydämeni meiningillään. Tällä reissulla käytiin myös katsastamassa upea Giant´s Causeway.

Galway:hin otimme junan muutama vuosi sitten ja reissulla tutustuimme Burreniin ja Aran saariin. Tuolta reissulta jäi erityisesti mieleen upeat kalliot.

Etelässä olemme käyneet Kinsale:ssa ja hiukan pohjoisempana Wexfordissa. Näissä lumoavissa pikkukylissä olemme nauttineet herkullisista aterioista ja pikkukylien taiasta. Kinsalen kylää pidetään Irlannin kulinaristisena pääkaupunkina.

Dublinin lähistöllä olemme kierrelleet vuosien varrella aika paljonkin. Olemme olleet sekä järjestetyillä retkillä että kolunneet lähikyliä omatoimisesti. Wild Wicklow oli todella mieleenpainuva retki, jota voin hyvillä mielillä suositella. DART-junalla olemme käyneet Dublinin pohjoispuolella Howth nimisessä kylässä, jossa vielä tuolloin sai ruokkia rantaan tulevia hylkeitä. Täältä saa myös kuuluisia fish and shipsejä, joita tietenkin maistoimme. Etelän suuntaan olemme matkanneet useamman kerran DART:lla. Kokemisen arvoisia pikkukyliä ovat ainakin Bray, Killiney ja Dalkey. Maisemat junasta ovat jo itsessään näkemisen arvoiset! Tällä kertaa kohteenamme oli Dùn Laoghaire.

Nyt olin ensimmäistä kertaa Dublinissa joulukuussa. Ja voi hyvä tavaton tätä joulubuumia täällä! Joulukuuset koristellaan jo marraskuussa, jouluvalot välkkyvät ja näyteikkunat pursuavat jääkarhuja ja pingviinejä. Jouluvillapaidat ovat in ja meininki on sellainen, että mitä kreisimpi sen hienompi. Irlantilaiset ovat muutenkin hulluttelevaa kansaa ja tästä ilosta voisimme jotakin ehkä ottaa meidän hiukan vakavaluonteiseen joulufiilistelyyn.

Tällä reissulla kiertelimme tutuissa paikoissa Dublinissa. Kävimme manikyyrissä aivan loistavassa hyvänmielen paikassa, Tropical Popicalissa.

Pikaisen lounaan nautimme kehutussa keväällä 2016 avatussa japanilaisessa ravintolassa Eatokyo. Ruoka oli maittavaa ja pitihän sitä hiukan Sakeakin maistaa ;)

Iltapäivän drinksut nautimme Temple Barissa sijaitsevassa salakapakassa. Etsi alla oleva ovi ja soita ovikelloa (osoite löytyy muuten meidän Instasta).

Täällä nautin elämäni parhaan drinkin. Eli tänne tulen varmasti uudelleen!

Jatkoimme matkaa DART-junalla illaksi Dùn Laoghaireen, joka sijaitsee lyhyen matkan päässä Dublinista etelään. Täällä majoituimme upeaan vanhaan hotelliin. Söimme täällä illallisen ja aamiaisen, mutta valitettavasti ruoka ei ollut kummoista. Vierailumme oli muuten todella onnistunut ja erityisesti nautimme hotellin allasosastosta, jossa kävimme sekä illalla rentoutumassa että aamu-uinnilla.

Dùn Laoghaire on valoittava pieni kylä. Päivä riittää hyvin kylän kiertelyyn. Me kävimme iltakävelyllä ihastelemassa kauniita valoja ja rakennuksia.

Aamulla oli hieno ilma, joten päätimme uimisen ja aamiaisen jälkeen lähteä vielä kävelylle ennen Dubliniin paluuta.

Pirteän kävelylenkin jälkeen nautimme jäätelöt. Kaikki dublinilaiset hehkuttavat Teddy's jäätelöä, joten tottakai meidänkin piti sitä maistaa. Jäätelöstä en osaa sanoa mitään erityistä, mutta päälliset olivat kyllä meidän mieleen :) Ei voi mennä kovin pahasti pieleen, kun jätski on kuorrutettu suklaisella hunajakennolla ja suolakaramellilla, vai mitä?

Sunnuntaina kiertelimme Dublinia ja kävimme Temple Barissa sijaitsevassa lempikahvilassani.

Kello viiden teelle suuntasimme viiden tähden Westin hotelliin. Ihastuin hotelliin niin, että taidanpa yöpyä täällä yhden yön seuraavalla Dublinin reissulla.

Tee olikin Mojitoa, jota tarkoiltiin upeasta teekannusta :)

Voin todella hyvillä mielin suositella Westinin iltapäiväteekonseptia. Mielestäni hinta 38€ per henkilö oli jopa edullinen laatuun nähden. Palvelu Westinissä oli juuri sellaista kuin sen pitääkin olla viiden tähden hotellissa.

Olipas taas ihana reissu. Viikonlopussakin ehtii ihmeen paljon.
Ensi kertaan Dublin!

1. Niin hauskan ja myös herkullisen kuuloinen reissu! :) Onpa tosiaan hulluttelua, pinkki joulukuusikin ;). Enpä ole vielä Irlantiin asti päässyt, vaikka pitkään asunut kuitenkin Skotlannissa..

2. Siis miten ihana postaus! Irlantiin kyllä joskus haluan matkata! En ole varmaan ikinä törmännyt ihmiseen, kenen sydäntä Irlanti ei olisi vienyt!
    PS. Kyllä ne kreisit jouluvillapaidat alkaa löytää Suomeenkin :D

3. Irlantiin olisi ihana päästä tutustumaan jossakin vaiheessa. Iltapäivätee olisi mukava päästä kokemaan, tosi upean näköiset tarjoilut :)

4. Rakastan noita ovia <3 ja vau mikä kuusi :D Väriterapiaa parhaimmillaan! OIkein hyvää uutta vuotta 2017!

5. Pinkki kuusi on kyllä ehkä vähän liikaa omaan makuuni! :D Mutta muuten kyllä jouluun sopii pieni hulluttelu, suomalainen itsenäisyyspäivä on jo tarpeeksi vakava juhla.

6. Vitsit, minkänäköinen toi drinkki, lurps!!

7. Tuo salakapakka on ihanan tunnelmallisen näköinen ja iltapäivätee maistuu kaikissa muodoissaan :-)
    Olen käynyt Dublinissa tasan kerran ja tykkäsin tosi paljon. Mieli tekisi uudelleen ja tämän postauksen jälkeen entistä enemmän.

8. Dublin on kyllä yksi kohde, joka on roikkunut "to do"-listalla :) Saa nähdä milloinkohan sinne pääsisi!