lauantai 12. lokakuuta 2019

Saariston Rengastiellä pyöräilemässä!

Pitkään haaveissa ollut fillarointireissu Saariston rengastielle toteutui vihdoinkin tänä kesänä! Pyöräilyreissun valmistelut sujuivat aika napakassa tahdissa lyhyellä aikataululla. Reissuporukallamme oli hyviä tietolähteitä ja kokeneilta Rengastien kävijöiltä saimme hyvät vinkit reissuun! KIITOS kaikille vinkkaajille ja tavaroiden lainaajille! Ilman avuliaita ihmisiä olisi reissun järjestelyt olleet paljon hankalampia. Reissun ehdottomasti jännittävin osuus oli heti alkuun tapahtunut pyörien asettelu katolle ja autolla ajelu pyörät kyydissä. Kaikki sujui kuitenkin ilman ongelmia niin mennessä kuin tullessa. Rengastien reittiopas oli korvaamaton apu reittejä ja aikatauluja suunnitellessa samoin kuin lautalla tavatut kokeneemmat kanssamatkustajat, joilta saimme yksittäisissä siirtymissä hyviä vinkkejä.

Aloitimme reissun Naantalista ja ensimmäinen pyöräilyetappi meillä oli Naantali-Teersalo. Tavoitteenamme oli ehtiä Teersalon klo 15 lähtevään lauttaan, koska tällä Teeralo-Hakkeenpää välillä kulkee lautta vain kaksi kertaa päivässä. Ensimmäinen pyöräilysetti oli kaikkine pienine alkutaipaleen harhailuineen 36 kilsaa. Matkaa siivitti kiva lämpö ja kesäsade. Naantalin silloilta oli upeita maisemia, muuten aika lailla keskityimme pyöräilemään ylös ja alas, välillä aika tiukkojakin mäkiä! Lauttaan kuitenkin ehdimme hyvissä ajoin ehjin nahoin!

Hakkeenpäästä alkoi päivän seuraava pyöräilyosuus Kustavin toisessa päässä sijaitsevaan Peterzensiin, josta olimme varanneet ensimmäisen yön majoituksen. Tällä välillä pyöräilijöitä oli jo selvästi enemmän ja otimmekin tämän välin vähän rauhallisemmin, kun ei ollut sen kummempaa kiirettä mihinkään!

Peterzens on todella kiva vierasvenesatama, jossa on loistavat palvelut! Ihan ensimmäiseksi majoituimme omaan pieneen Boathouseemme ja huilahdimme kivalla terassilla.

Hetken pyöräilystä toivuttuamme siirryimme saunaan ja uimaan. Olikin ihan mahtavaa päästä saunomaan hikisen päivän jälkeen. Peterzensin kaupasta ostetut saunajuomat maistuivat tavallista paremmalta! Kauppa on hyvin varusteltu ja täältä löytyy oikeastaan aika lailla kaikkea, mitä tarvitsee. Saunan jälkeen oli ruokailun aika. Ravintolan terassi on upea ja nautimme ihanasta aurinkoisesta illasta kera ruuan ja juoman!

Skagen-leivät olivat todella kauniit ja hyvän makuiset. Alkupalaksi aivan kiva annos.

Kanacurryssa parasta oli todella maukas liemi. Kanapaloja oli runsaasti, mutta ne olivat aika kuivahtaneita. Päivän pyöräilyn jälkeen oli niin nälkä, että kaikki ruoka kyllä upposi helposti.

Jälkiruokina oli pannacotta todella runsaalla keksinmurulla ja suklaakakku jätskillä.

Boathousemme oli todella pieni ja lisävuoteen levitettyämme mahtui sieltä juuri ja juuri puikkimaan vessaan. Yö meni jotenkin levottomasti ja ihan parhaita unia ei todellakaan nautittu, vaikka näin kivaan maisemaan nukahdettiin.

Aurinkoiseen aamuun oli tunnelmallista herätä samoissa kuvissa ja tunnelmissa!

Peterzenin aamiaista nautimme taas upeissa maisemissa ravintolan terassilla. Aamiainen oli hyvä ja sisältyi meillä kolmen hengen huoneen hintaan (149 €). Aamiaisella oli tarjolla riittävästi kaikkea ja olimme tyytyväisiä. Aamiaisen parasta antia oli aivan mielettömän hyvä puuro! Enpä ole hetkeen näin herkullista puuroa nauttinut. Tästä sai hyvän startin saariston pyöräilemiseen.

Peterzenistä poljimme lyhyen matkaan ensimmäiselle lautalle, joka vei meidät Iniöön.

Suunnitelmana oli pysähtyä pidempään Houtskarissa, joka taas edellytti todella nopean siirtymän Iniössä seuraavaan lauttaan. Taisimme polkea elämämme nopeimmat 4,5 kilometriä ja ehdimme aivan hyvin, jopa minuutin etuajassa,Houtskarin lauttaan. Tällä pikataipaleella jäi Iniö näkemättä, joka vaikutti todella kivalle saarelle! Lauttamatkoilla oli aikaa ihailla kotimaan upeita saaristomaisemia.

Houtskarissa teimme pidemmän pysähdyksen Skagenissa, saaren kehutussa hampurilaispaikassa. Nautimme hampurilaiset todella kuumalla terassilla, jossa vietettiin päivän hikisin osuus.

Skagenista poljimme tällä kertaa taas rennomalla otteella Kiuttuan lauttasatamaan, josta alkoi matka kohti Nauvoa.

Tie Nauvon lauttasatamasta majapaikkaamme Martan Majataloon oli aavistuksen pelottava, koska autot ajoivat tällä tiellä sairaan lujaa. Tähän asti autoilijat olivat kohteliaasti ohittaneet pyöräilijät, mutta tämä tie oli kunnon pikataival. Seuraavalla kerralla valitsisin jonkin pienemmän tien, jossa olisi rennompaa fillaroida.

Saavuimme Nauvon majapaikkaamme Majatalo Marttaan kuuden maissa illalla. Martan Majatalo on mitä idyllisin paikka! Majatalon parvisaunassa nautimme lempeistä löylyistä ja koimme ainutlaatuisen saunaelämyksen.

Saunasta ja pihapiiristä nautittuamme kävelimme Nauvon vierasvenesatamaan ja valikoimme ruokapaikaksi L'Escalen. Ihan ekaksi taas saatiin lasit ihanan kylmää rieslingiä Alsacesta! L'Escalessa nautimme herkullisen illallisen! Salaatti jokiravuilla ja mangolla oli raikas ja täyttävä kokonaisuus.

Herkkuleipä naudanlihalla ja sienillä oli astetta tuhdimpi, ihanan maukas annos!

Ahvenet beurre blanc -kastikkeella oli ihan paras kesäinen annos.

Jälkiruuaksi valikoitui perinteinen kauraomenapaistos kinuskikastikkeella, joka oli todella makea ja täyteläinen herkku.

Ravintolaillalliselle oli puitteet kohdillaan! Nauvon satamassa vietimme ihanan kesäillan.

Majatalo Martassa vietimme puolestaan todella kuuman yön. Huoneissa ei ollut ilmastointia ja huoneemme oli todella kuuma ja nukkumisesta ei meinannut tulla mitään. Nautimme todella upeasta ja aurinkoisesta hellesäästä päivisin, mutta ilmastointi olisi ollut aivan mahtava juttu tässä yöpaikassa! Heikoista unista johtuen päätimme lähteä aamulautalla kohti Naantalia ja olimme Majatalon aamiaisella heti ennen kahdeksaa. Martan Majatalossa oli myös aivan kiva aamiainen! Tykkäsin saaristolaisleivästä ja kivoista tahnoista. Kahvit nautittiin ihanasta ruusukupista ja puuro oli taas suolaripauksen lisättyämme hyvän makuista.

Martan Majatalosta oli muutaman minuutin  matka lautalle. Hyvästelimme ihanan Nauvon ja jatkoimme matkaa kohti Seiliä.

Naantalin lautta siis pysähtyi Seilissä ja tässä olisi ollut hyvä kohta pysähtyä tutustumaan muutamaksi tunniksi mielenkiintoiseen saareen. Me jatkoimme kuitenkin matkaa Naantaliin. Reissun viimeinen pyöräilyosuus oli Rymättylästä Naantaliin. Pyöräilimme ensin kevyen 6 kilsan matkan seuraavaan lyhyeen lossiin ja sitten alkoikin aika mäkinen osuus. Toisia tsemppaamalla saavuimme aurinkoiseen Naantaliin puolenpäivän aikaan!

Kiitos kaunis kanssamatkustajille upeasta reissusta! Meitä suosi matkalla kesän lämpimimmät säät, joten pärjäsimme vähäisellä varustuksella, eikä sade meitä kastellut. Mitään isompia haavereita ei matkalla sattunut ja pyörätkin pysyivät ehjinä reissumme ajan. Majapaikat on hyvä varata etukäteen ja sillä tavalla suunnitella reittiä ja pituuksia etukäteen. Majapaikoistakin saimme paljon vinkkejä etukäteen. Kahden yön reissulla ehti nähdä ja kokea paljon ja paras osuus ehdottomasti oli varsinainen saaristo, jossa seuraavalla kerralla viettäisin enemmän aikaa.