sunnuntai 26. heinäkuuta 2015

Kesäretkellä Porvoossa

Porvoo on ihan must-kohde kesävierailulle. Sitä se on ollut meille molemmille ihan pienestä saakka. Tällä kertaa päätimme yöpyä Porvoossa, jotta meillä olisi enemmän aikaa kaikkeen tekemiseen ja ihan vaan hengailuun.

Yöpymisen varasimme upeasta boutique-hotellista, Pariisin Villestä, joka sijaitsee aivan vanhan kaupungin ytimessä Jokikadulla. Tästä on lyhyt matka kaikkialle ja oli mahtavaa yöpyä aivan keskellä vanhaa kaupunkia.

Saimme hotellilta edullisen tarjouksen, jota emme todellakaan jättäneet käyttämättä. Kahden hengen huone aamiaisineen kustansi yhteensä 95 € sisältäen kuplajuomat hotellin terassilla. Normaalisti huonehinnat vaihtelevat 135-290€ välillä.

Lasiin kaadettiin tällä kertaa kreikkalaista kuohuvaa roseta. Olipa upea kesäinen juoma!  Akakies

Pariisin Ville on hurmaava hotelli. Näin viehättävää hotellin respaa emme ole aikaisemmin nähneet. Palvelu hotellissa oli henkilökohtaista ja erittäin ystävällistä. Kaikki toimi hotellissa viimeistä silausta myöten. Myös jokainen yksityiskohta oli Pariisin Villessä mietitty viimeistä piirtoa myöten.

Pariisin Villessä on yhteensä 10 yksilöllisesti sisustettua kahden hengen huonetta, joissa kaikissa on makuu- ja olohuone. Kolmessa huoneessa on sauna ja lisäksi yhdestä huoneesta löytyy kylpyhuoneen lisäksi erillinen saunaosasto ja parveke.

Meidän ihastuttava punaiseen sävyyn sisustettu huone.

Sängyt olivat mukavat ja laadukkaat

Makuuhuoneen ikkuna oli Jokikadulle. Huoneeseen ei kuulunut ääniä kadulta, mutta aamulla aamiashuoneen äänet kantautuivat huoneeseen.

Tässä olohuoneemme, jonka ikkuna oli aamiaistilaan. Sohvan vierestä löytyi baarikaappi, jossa oli tosi tarkkaan mietityt juomat ja pienet purtavat. Baarikaapin antimet olivat siis hyvät. Olohuoneessa oli aamulla mukava lueskella päivän lehdet huonekaveria häiritsemättä ;).

Huoneen yksityiskohdat olivat tarkasti mietittyjä

Kurkistus kylpyhuoneeseen.

Pariisin Villessä oli laadukkaat hiustenhoitotuotteet.

Upea aurinkoinen sää yllätti meidät! Tämä taisi olla tämän kesän toinen lämmin päivä! Oli mahtavaa kuljeskella pitkin kauniita katuja ja joenrantaa.

Upealla paikalla vanhassa kaupungissa joen rannassa sijaitseva Paahtimo tuntui olevan suosittu paikka niin päivällä kuin illallakin. Mekin poikkesimme täällä kahteen otteeseen.

Iltapäivällä nautimme Paahtimon aurinkoisella terassilla oikein hyvät lattekahvit ja kakut.

Vanhassa kaupungissa on monia ihastuttavia putiikkeja. Cisarista löydät laajan valikoiman laukkuja, kenkiä, vaatteita ja asusteita. Ihana kauppa!

Siirtomaatavaraliike Skafferissa on kaikkea ihanaa. Skafferi todella on vanhanajan ruokakomero, josta löytyy mukavia tuliaisia niin itselle kuin muillekin.

Design Deli, suomalaisen muotoilun herkkukauppa, on aina Porvoon reissulla käytävä tsekkaamassa. Tässä pienessä kaupassa on ihana tutkailla suomalaisen muotoilun uutuuksia. Design Delista olemme löytäneet monet lahjat.

Keskustasta kävelimme joenrantaa pitkin värikkään asuinalueen läpi Taidetehtaaseen.

Taidetehdas on kulttuuri- ja kongressikeskus, josta löydät niin hengen kuin ruumiin ravintoa, mm. ravintola Sinnen , leffateatterin, kauppakujan jne. Me kävimme katsastamassa Taidetehtaan Taidehallissa Porvoon taiteilijaseuran 10-vuotisjuhlanäyttely LINK - Ystävyys - Vänskap - Friendshipin. Itse näyttelytilan löytäminen oli hieman hankalaa, mutta onneksi kysyvää jeesattiin. Itse näyttely oli aika pieni, eikä paikalla ollut ristin sielua. Kaikkinensa jännittävä kokemus. Taidetehtaan lämpiössä menee tänä kesänä suosiota saavuttanut Porvoon Kesäteatterishow.

Porvoon tunnelmallinen tuomiokirkko illan hämärtyessä.

Raatihuoneen torilla, matkalla illallisravintolasta Porvoon hiljaistakin hiljaisempaan yöhön.

Illalla tutustuessamme Porvoon tiistai-illan "meininkiin" päädyimme Paahtimoon juomille. Paahtimossa on ilahduttavan laaja olut-  ja siiderivalikoima. Iltaelämää Porvoosta on keskellä viikkoa lähes mahdoton löytää. Suurin  osa paikoista on kiinni ja aukiolevissakin paikoissa oli vain kourallinen ihmisiä. Jos haluat tulla Porvooseen viettämään "bileiltaa", varmimmin löydät menoa viikonloppuisin. Myös drinkkejä täällä ei juurikaan mistään saa ainakaan tiistai-iltana, mutta oluen ystäville Porvoosta löytyy lukuisia paikkoja, kuten tämä paahtimo.

Sade "yllätti" jo illansuussa, muutama sinnikäs kuitenkin nauttimassa Suomen suvesta ;)

Hotellin aamiainen tarjoitiin aamiaishuoneessa, joka sijaitsi aivan huoneemme vieressä. Kauniisti sisustettu aamiaistila oli meidän mieleen. Kerrallaan aamiaista mahtui nauttimaan 10 henkeä ja meiltä kysyttiinkin hotelliin kirjautuessamme monenko aikaan haluaisimme aamiaiselle tulla, klo 8.00, 9.00 tai 10.00. Aamiaisen nauttimiseen oli varattu aikaa noin 45 minuuttia, joka osoittautui oikein sopivaksi.

Meidän huoneen ovi sijaitsi tästä kulmasta katsottuna vasemmalla - aamiaiselle ei siis todellakaan ollut pitkä matka.

Aamiainen oli katettu kauniisti.

Pariisin Villen aamiainen oli laadukas. Tarjolla oli lähituottajien huolella valikoituja tuotteita, ja sen kyllä maistoi. Valikoima oli riittävän monipuolinen ja meidän makuun sopiva. Vähemmän on enemmän, vaikka ei tässä tapauksessa täysin pitänyt paikkaansa - syötävää kun aamiaisella oli yllin kyllin. Aamiainen oli katettu noutopöytään, esillepanoon olisi voinut kiinnittää vielä hieman enemmän huomiota, jotta kaikki tarjottava olisi päässyt paremmin esille.

Malmgårdin kartanon uuniohrapuuro oli ulkoasultaan ehkä jännittävin puuro ikinä. Mutta maku oli mitä mainioin. Ihan mieletön puuro. Onnistuisikohan tämän valmistaminen kotona?

Vanhan ajan lihapiirakka maistui juuri sellaiselta lapsuuden kotitekoiselta lihapiirakalta. Maut olivat lempeät ja kuori sopivan rapsakka. Maukkaan ruisleivän päälle sopivat niin lihaleikkeleet kuin juustokin. Pala Manchegoa muistutti kesäkuisesta Espanjan kiertueesta. Karjalanpiirakka munavoilla täydensi Pariisin Villen laadukasta aamiaista.

Hedelmät olivat tuoreita ja raikkaita ja toimivat meillä aamiaisen makeana herkkuna, vaikka tarjolla oli herkullisen näköistä suklaakakkua.Tällä kertaa oli passattava.

Aamiaisen ja aamulevon jälkeen poikkesimme vielä Brunbergin tehtaanmyymälässä, joka on myös melko pakollinen käyntikohde Porvoon vierailulla. Lyhyt, mutta tehokas piipahdus myymälässä ja kassit olivat täynnä suklaata ja lakritsia. Epäilemättä reissun parhaat tuliaiset kaikkien mielestä!

Porvoossa oli ihanaa ja kivaa. Yöpyminen kaupungissa ihanassa hotellissa oli loistopäätös ja mahtava juttu. Saimme viettää kivan kesäpäivän Porvoossa vailla kiirettä ja nauttia viehättävästä hotellistamme.

Pariisin Ville on hurmaava, söpö ja sympaattinen putiikkihotelli, jota lämmöllä suosittelemme. Palvelu hotellissa oli erittäin huomaavaista ja tahdikasta ja pieninkin yksityiskohta oli tarkasti ja huolella mietitty. Hotellin tunnelma oli kiireetön ja rauhallinen, täällä varmasti stressaantunut mieli rauhoittuu. Suosittelemme!

Pariisin Ville

1. Ihana Porvoo:) Tänä kesänä ehdin sinne vain lyhyelle visiitille (Cafe Cabrioliin,ihana paikka).

1. Porvoo on ihana. Oli tosi mukavaa kerrankin yöpyä siellä. Ei ollut kiirettä mihinkään ja hotellimme oli niin hurmaava! Vielä kun saimme niin loistosään, joka oli Porvoon vanhan kaupungin katujen kiertelyyn ja terassille istumiseen aivan täydellinen :).