Melkein en haluaisi kirjoittaa tätä juttua ollenkaan. Ihan vain siksi, että saisin pitää ihanan pienen Kolon ihan itselläni, omana pikku salaisuutenani. Mutta se taitaa olla liian myöhäistä, sillä Kolo on jo löytänyt tiensä monien sydämiin ja varauslista huutaa hoosiannaa.
Olemme viime aikoina kovasti pohtineet, mikä tekee illalliskokemuksesta ikimuistoisen. Ruoka on toki tärkeä osa, mutta kokemukseen vaikuttaa moni muukin seikka. Yksi tärkeä elementti on palvelu. Mutta millaista palvelun sitten pitäisi olla? Viimeiseen piirtoon asti hiottua, virheetöntä ja sujuvaa? Vai persoonallista, humoristista ja omannäköistä?
Muualla maailmassa putkahtelee tämän tästä esiin persoonallisia ravintoloita, jotka syntyvät intohimosta ja rakkaudesta ruokaan. Helsingissä tuntuu puolestaan olevan meneillään Michelin -tähti trendi. Ruoka, sisustus ja palvelu ovat viimeiseen piirtoon asti hiottuja, mutta silti jotakin jää uupumaan. Olemme jo pitkään harmitelleet, että Helsingissä on hyvin vähän rentoja, kotoisia ja tunnelmallisia paikkoja, joista saisi laadukasta ruokaa kohtuulliseen hintaan leppoisassa ilmapiirissä. Toki muutamia tällaisia paikkoja Helsingistäkin löytyy, kuten Muru ja Chef and Sommelier.
Myös sisustuksella on tärkeä merkitys siihen, millainen kokemus illallisesta syntyy. Useat Helsingin ravintolat ovat sisutukseltaan hillittyjä tai hyvin minimalistisia. Arvostetaan suomalaista designia (joka on toki hieno asia!), yksinkertaisuutta ja selkeyttä. Llamasin omistaja taitaa olla ainut, joka on lähtenyt ihan toisesta näkökulmasta liikkeelle. Ja uusia baareja ilmestyy tämän tästä eri kaupunginosiin Helsingissä. Llamasin lisäksi sama omistaja pyörittää Milli Migliaa, Los Cojonesia, Bhangraa, Navy's Jerry:ä ja Pulmua.
Kolon palvelu oli rentoa, mutta asiantuntevaa. Molemmat ravintoloitsijat olivat paikalla, ja intohimoa ja osaamista ei voinut olla huomaamatta. Ravintolan nimi Kolo kuvastaa hyvin paikan tunnelmaa ja ilmapiiriä. Koimme olevamme todella tervetulleita ja meitä palveltiin hyvin henkilökohtaisesti. Upeaa!
Ruoka oli maukasta. Vaihtoehtoja oli kuusi, joista asiakas voi valita kahden, kolmen tai neljän ruokalajin menun. Kolme ruokalajia maksoi 47 €. Annoksissa oli uskallettu käyttää voimakkaita makuja ja ruoka oli laadukasta ja persoonallista.
Tällaista ruuan pitää ravintolassa olla! Kiitos!
Keittiön tervehdys kuvasi hyvin sitä seuranneita ruokalajeja |
Peura oli mureaa ja maistui vahvasti maksalle |
Pastassa maistui voimakkaat maut |
Nieriän lisukkeena oli maukasta punajuuri-risottoa ja homejuustoa |
Tällaista ruuan pitää ravintolassa olla! Kiitos!
Ravintolassa ei ole viinilistaa eikä menun kanssa ollut viinimenua. Toiveita kuunneltiin kuitenkin todella paneutuen ja saimme maistella eri vaihtoehtoja ja valita mieleisemme. Hinnatkin olivat kohdillaan, suurin osa viineistä maksoi alle 10 € lasi.
Kolo, älä koskaan ikinä muutu!
Kiitämme:
-persoonallinen ja asiakkaita arvostava palvelu
-kotoisa ja leppoisa meininki
-herkullinen ruoka
-asiantunteva henkilökunta
-loistavat viinit
-mahdollisuus maistella viinivalintoja
Moitimme:
-liian moni ihminen tietää tämän paikan ;)
-pöytävaraus tehtävä useita viikkoja etukäteen
Kävimme viime keväänä Kolossa, palvelu oli ystävällistä, meille kerrottiin paljon taustatietoa ruoista ja juomista, ruoka oli hyvää ja saimme tilaamiemme juomien lisäksi runsaasti maistiaisia muistakin juomista. Hinta oli kohtuullinen, olimme todella tyytyväisiä.
VastaaPoistaKiva, että teilläkin ollut loistoilta Kolossa :).
Poista